Pierścienie uszczelniające o przekroju kołowy, powszechnie nazywane o-ringami, są istotnym elementem uszczelniającym wielu układów. Jak są zbudowane i jaka jest ich zasada działania? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Czym jest o-ring
O-ringi, czyli pierścienie uszczelniające o przekroju kołowym, są niczym innym jak uszczelkami w kształcie torusa.
Te dwustronnie i samoczynnie działające uszczelniacze, zapewniają szczelność uszczelnianych układów nawet przy braku ciśnienia, a wraz z jego wzrostem docisku pierścienia uszczelniającego zwiększa się, zapewniając jeszcze lepsze uszczelnienie układu. Dodatkowo pod wpływem ciśnienia, o-ring uzyskuje właściwości podobne do cieczy o dużym napięciu powierzchniowym, dzięki czemu siły działające na niego rozkładają się równomiernie, zapewniając równomierne rozłożenie ciśnienia naciskającego na pierścień uszczelniający, a tym samym idealne przyleganie do uszczelnianej powierzchni.
Jak dobrać odpowiedni pierścień uszczelniający o przekroju kołowym
Odpowiednie dobranie o-ringu wymaga od nas znajomości wielu parametrów, w których dany pierścień będzie pracować.
Na ten przykład uszczelnienie układu, w którym ciśnienie przekracza 40 MPa, wymaga zastosowania specjalnych pierścienie podporowych. Również temperatura pracy układu uszczelnianego ma wpływ na to, z jakiego materiału powinien zostać wykonany pierścień uszczelniający o przekroju kołowym.
O-ringi z kauczuku akrylonitrylo-butadienowego wytrzymują temperatury od -30 do +100 stopni Celsjusza, natomiast o-ringi vintowe mogą pracować w temperaturach od -20 do +200 stopni Celsjusza.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Polwent.
Fot. Shutterstock